Nog minder dan 100 dagen.................. - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu Nog minder dan 100 dagen.................. - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Frans Schepers - WaarBenJij.nu

Nog minder dan 100 dagen..................

Door: Caminofrans

Blijf op de hoogte en volg Frans

15 Februari 2014 | Nederland, Sittard

Nog minder dan 100 dagen, langzaam maar zeker tijd om de uitrusting weer een op orde te brengen. Te beginnen met de belangrijkste zaken nl.:
- de schoenen
- de rugzak
- de kleding
Voor wat betreft de schoenen bestaat er een eeuwige discussie welke schoenen. Belangrijk is goed passende en goed ingelopen schoenen, daarna komt de persoonlijke voorkeur, rekening houdend met wat voor ondergrond je gaat aantreffen en betreft het zoals op de Camino allerlei ondergronden van asfalt tot rotsachtig en alles daar tussen. Ook rekening houdend met sterk heuvelachtig tot bergachtig terrein. Vergeet niet dat je met een rugzak loopt met het nodige gewicht. Omdat niet altijd de zon schijnt en het soms enige tijd kan regenen is waterdichtheid een absolute must. Tot op heden had ik schoenen uit de B-categorie van Meindl en wel de Colorada GTX. Deze hebben na er 6000 km op gelopen te hebben en een keer verzolen hun beste tijd gehad en daarom ben ik op zoek gegaan naar een nieuw paar en de keus is gevallen op de Meindl Softline Top GTX, wederom een schoen uit de B klasse en uitermate geschikt voor licht Alpine werk. Bovendien kwam deze schoen zeer goed uit de verschillende testen. Een mooi bijkomend voordeel is dat deze schoenen ongeveer 200 gram per paar lichter zijn dan mijn vorige en bovendien voorzien zijn van een Vibram zool met een speciaal profiel waarin zich geen steentjes vastzetten en niet te vergeten met Gore-Tex binnenwerk. Natuurlijk zijn er tal van andere goede schoenen maar wat steeds telt is dat goedkoop duurkoop is.Ter informatie reken voor een paar goede schoenen op een bedrag tussen de 190,- en 240,- euro.
De rugzak is bijna het zelfde verhaal als bij de schoenen. Op de eerste plaats dien je te bepalen wat je maximaal aan gewicht wilt mee nemen en hier op dient de rugzak te zijn afgestemd. Bovendien dit de rugzak te passen bij de lengte van de rug. Ook voldoende afstelmogelijkheden zijn belangrijk. Aangezien ik maximaal 6 kg meeneem kan ik vooruit met een lichtgewicht rugzak en wel van het merk Osprey, type Exos 46M, inhoud 46 liter, gewicht 1050 gram.
Deze rugzak is in principe geschikt voor een gewicht tot 7, maximaal 8 kg. Ik blijf daar met een te beladen gewicht van 4,8 kg ruim onder. Deze rugzak is momenteel te koop voor een prijs rond de 180,- euro.
Af te raden is om schoenen en rugzak via internet te kopen, passen en nog eens passen is heel belangrijk.
Over de kleding kan ik vrij kort zijn;
- zeer goed passend, lichtgewicht, ventilerend, sneldrogend en gemakkelijk op de hand te wassen.
Heel erg belangrijk zijn de sokken. Deze bepalen samen met de schoenen of je wel of niet blaren loopt. Blaren zijn altijd het gevolg van wrijving. Dus sokken zonder naad en bij voorkeur echte wandelsokken die een verschil tussen links en rechts kennen. Goede sokken hoeven niet duur te zijn bij Xenos soms in de aanbieding van 2 paar voor 9,95. Ik loop er al jaren mee en nooit problemen gehad als ze maar passen.
Al met al, goede schoenen, goede rugzak en goede kleding zijn een niet onbelangrijk onderdeel van een goede uitrusting. Als je al je kleding wilt laten voldoen aan boven opgenoemde eisen rekenen dan op een kleine 400,- euro. De volgende keer meer over de inhoud van mijn rugzak en hoe ik gewicht bespaar.
Hasto otra.
Frans






  • 16 Februari 2014 - 11:26

    Nico De Fretes:

    Hallo Frans,
    Voor mij zijn het nog 15 nachten en dan ga ik op weg vanaf Katwijk aan den Rijn via Bergen op Zoom via Brabantica - via Monastica - via Campaniensis - op de Historische Weg via Vezelay naar Saint Jean Pied de Port naar Santiago de Compostela en dan nog even door naar Fisterra. Bedankt nog voor jou uitgebreide verslag heb er veel aan gehad.

    mtvrgr Nico

  • 16 Februari 2014 - 13:13

    Tine Hekker Van Leeuwen:

    Een goede duurzame uitrusting is al het halve werk.
    Het mijne bestaat uit Salomans schoenen, een Deuter rugzak en kleding van Fjalraven. Een prijzige aanschaf, maar ik doe er al jaren mee. Dus gem. genomen niet duur.

    Succes CaminoFrans, ik blijf je lezen/volgen via "waarbenjijnu".

  • 16 Februari 2014 - 19:26

    :

    Hallo Frans, Dankjewel voor je reactie. Ik heb in mijn eerste verslag geschreven wat ons vertrekpunt is.
    Voor jou ook Beun Camino!
    Groetjes Joyce

  • 17 Februari 2014 - 19:06

    Edwin:

    Hallo Frans,
    Ik ben via een kennis in contact gekomen met de Camino. Hij start in april. Ook ik ben redelijk in de ban aan het raken en wil volgend jaar de 800 km tocht maken.
    Ik moet dus nog helemaal met alles beginnen. Uitrusting en wellicht voldoende trainen ......
    Ik zal je nog volgen. ... veel succes

  • 20 Februari 2014 - 10:26

    Annie Will:

    hoi Frans
    als ik hierop reageer, nog 95 daagjes( tijd vliegt)
    nieuwe schoenen het mag wa kosten.
    en 200 gram lichter, je gaat dadelijk als een speer
    goed dat je alles weer compleet hebt,goed bezig

    grt an -will

  • 17 Maart 2014 - 22:31

    Brenda:

    Hallo Frans,
    Over twee weken ga ik van Porto naar Santiago lopen. Dat is voor mij al een heel avontuur. Mijn grootste uitdaging is vooralsnog om niet te veel bagage mee te nemen. Heb je toevallig een paklijstje voor me als leidraad? Buen Camino.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Actief sinds 20 Juni 2011
Verslag gelezen: 1102
Totaal aantal bezoekers 315881

Voorgaande reizen:

09 Mei 2022 - 26 Mei 2022

NL- Pelgrimspad 2022

17 September 2021 - 08 Oktober 2021

10 jaar Camino de Santiago

26 Mei 2019 - 14 Juni 2019

Caminho da Geira e dos Arieiros 2019

22 Mei 2018 - 15 Juni 2018

Camino de Torres 2018

27 Mei 2017 - 22 Juni 2017

CAMINO LEBANIEGO EN VERDER 2017

20 April 2016 - 11 Mei 2016

Camino Invierno,Sanabres,Fisterra en Ingles 2016

20 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Camino Portugues del Interior 2015

23 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Camino Primitivo/Ingles en Finisterre 2014

06 Juli 2013 - 07 Juli 2013

Kennedymars Someren 2013

10 Mei 2013 - 31 Mei 2013

Camino Portugues/Fisterra 2013

07 Juli 2012 - 08 Juli 2012

80 km Kennedymars Someren juli 2012

17 April 2012 - 27 Mei 2012

Camino Francés/Fisterra 2012

Landen bezocht: